Fälgar
Fälgar i Västerås
Varje år säljer vi tusentals fälgar i Västerås och komponerar skräddarsydda hjullösningar för alla typer av personbilar och transportbilar. Fälgarna är en viktig del i bilens design. Med lång erfarenhet, kunskap och smak ser vi till att förstärka bilens uttryck och öka bilens presence på vägen.
Bultcirkel
Bultcirkel även kallat bultmönster är till för att tala om hur många bultar som används, samt vad det är för cirkeldiameter eller bultdiameter. Ett bultmönster anges som exempel 5×112 eller 5/112. Siffran 5 anger antalet bultar och 112 är siffran som talar om bultplaceringens cirkeldiameter. Du måste veta vad du har för bultmönster när du ska byta fälg eller hjul för att fälgarna ska passa. Kontakta oss om du har frågor.
ET – Mått
ET eller offset är ett mått som beskriver fälgens placering i hjulhuset. Ett lägre ET-mått gör att spårvidden breddar mer utåt och ett högre mått inåt. Måttet mäts i mm och utgår från fälgbreddens centrum. Tex. En originalfälg mäter 8×19” ET45, en eftermarknadsfälg med måtten 8×19” ET35 hamnar 10mm längre ut. Konkava fälgar är oftast breda i kombination med lågt ET-mått. Har du planer att maxa stancen på din bil rekommenderar vi att provmontera. Låter detta komplicerat? Kom in till oss, det här kan vi!
Flow forged
Flow forged / Hybrid Forged, används i allt större utsträckning. Vinsterna är en lättare och mer uthållig fälg. Fälgbanan hettas upp och pressas ut i rätt form och bredd med hjälp av stålvalsar. Resultatet är en starkare och lättare fälg med tunnare gods jämfört med en konventionellt gjuten fälg.
Forged
Forged / Smidda fälgar skapar det optimala förhållandet mellan, vikt, styrka och uthållighet, fälgen smids i aerospace aluminium, vilket i grunden är utvecklat för flygindustrin. Med avancerade CNC- maskiner och datasimuleringar bearbetas den råa metallen och den färdiga designen skapas. Frånvaron av gjutning och upphettning i processen, bibehåller den molekylära strukturen i aluminiumet vilket gör fälgen oerhört lätt, oerhört stark och oerhört uthållig.
Navhål
Navhål, nav eller centrumhål är hålet i mitten på fälgen som ska passa till bilens nav och garantera en centrerad montering av fälgen. Är navhålet för litet kommer fälgen inte att kunna monteras på bilen utan att behöva borras upp, är navhålet lite för stort i jämförelse mot bilens nav kan man använda centrumringar, navringar, centreringsring.
Bultar / Muttrar
Hos oss hittar du ett stort sortiment av hjulbultar och hjulmuttrar. Det är viktigt att använda rätt bult/mutter beroende på bilmodell och fälg. Bultar och muttrar skiljer sig i storlek, längd, gängstigning, kona och bulthuvud.
Exempel M14x1,25×33 Kona 17Hex
Spacers
Spacers används som distans mellan nav och fälg för att ändra ET-måttet negativt, bilens spårvidd blir bredare. Vi har ett stort sortiment av modellanpassade spacers i lager.


Ta kontakt med oss så hjälper vi dig.
Vill du veta mer om vad vi gör eller har du specifika frågor om hur vi kan hjälpa dig?
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Robert Bergman,
BVS Västerås AB
”*” anger obligatoriska fält